Aankooptips gebruikte camper

Veel voorkomende missers bij aanschaf van een gebruikte camper…

Een camper is een kostbaar en gecompliceerd product, een klein appartement op wielen, ’n caravan én auto in één. Daarom moet je niet over één nacht ijs gaan en is het belangrijk om je goed in te lezen alvorens de eerste beste camper aan te schaffen waar je je al richting de zon ziet vertrekken. Wij zetten de belangrijkste ‘aankooptips gebruikte camper’ op een rij… zo bent u zeker van een vertrouwde aanschaf!

Kies de juiste camper

Campers zijn er in vele soorten en maten. Op onze pagina vol camperadvies leest u welke indeling en welk type het beste bij uw past. De camper kan nóg zo goed onderhouden zijn, als de indeling niet bevalt kan het evengoed uitdraaien op een miskoop. Naast de juiste camper, moet het uiteraard ook een ‘goede’ camper zijn, daarom treft u hier onze ‘aankooptips gebruikte camper’:

Onderhoud

Controleer of de camper netjes elk jaar zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Een camper dient zowel motor- als opbouwtechnisch jaarlijks een onderhoudsbeurt te krijgen. Zo weet je zeker dat de camper optimaal onderhouden is.

Kilometerhistorie

Kijk, zeker bij geïmporteerde campers, of er een kilometerhistorie bekend is. Bij origineel Nederlandse campers is dat gemakkelijk terug te vinden via de Nationale Autopas (NAP). Veel geïmporteerde campers hebben een discutabele kilometerstand of vervalste onderhoudsboekjes. Een camper met teruggedraaide kilometerstand is niet alleen minder waard, maar brengt veelal ook meer onderhoud en dus extra kosten met zich mee.

Distributieriem

Het vervangen van een distributieriem is een relatief grote kostenpost, maar de gevolgen van het niet tijdig vervangen van deze riem kunnen nog véél groter zijn. Controleer daarom of de distributieriem vervangen moet worden. Veelal is dat om de 6 jaar.

Ex-verhuur camper

Met name in Duitsland, maar ook in Nederland is er een grote verhuurmarkt. Veel van deze campers komen na 1 á 3 jaar op de markt als gebruikte campers. Het kopen van een ex-verhuurcamper hoeft geen probleem te zijn, wel dient u er rekening mee te houden dat een verhuurcamper van 1 jaar oud een intensievere gebruiksduur (met name van de opbouw) heeft gekend. Dit betekent dus dat men eerder voor onkosten en slijtage komt te staan. Daarom moet de marktwaarde van een ex-verhuurcamper hierop aangepast te worden.

Werking opbouwsystemen

In tegenstelling tot wat veel kopers denken zitten de grootste risico’s qua onkosten niet in het chassigedeelte van een camper (vaak gebaseerd op een bestelbus welke relatief weinig kilometers rijd en vaak rustig bereden word). Het grootste risico zit hem in problemen in de opbouw door bijvoorbeeld vochtschade, of problemen met koelkast, boiler of kachel. Deze apparaten zijn relatief onderhoudsgevoelig en reparaties lopen al snel in de papieren. Controleer daarom goed of de systemen in de camper allemaal naar behoren functioneren, of laat de camper een grote opbouwbeurt geven bij een BOVAG-camperdealer.

Word niet verliefd

Tijdens het kijken naar een camper ziet u zich natuurlijk al richting de zon vertrekken. Blijf wel rationeel. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook… Vond u onze ‘aankooptips gebruikte camper’ nuttig? Bekijk dan ook ons algemene camperadvies.

Het allergrootste risico: Vochtschade

Het allergrootste risico bij aanschaf van een gebruikte camper zit hem in de opbouw en minder in het chassis of de motor. Met name opbouwcampers (alkoven, semi-integralen en integralen) zijn gevoelig voor lekkages waardoor vochtschade kan ontstaan. Veel campers hebben een houtopbouw waarbij houten elementen stevigheid geven aan het geheel. Bij vochtschade kan er grote schade ontstaan aan de stevigheid van de opbouw, met alle gevolgen van dien. Om nog maar te zwijgen over de vele andere problemen zoals vocht in de wanden, daken en bodemplaten welke schade kunnen veroorzaken. Laat op uw camper daarom altijd jaarlijks een waterdichtheidscontrole uitvoeren, waarbij de dichtheid van de opbouw gecontroleerd wordt en waarbij o.a. een uitgebreide vochtmeting wordt uitgevoerd. Ook ernstige lekkages zijn niet altijd zichtbaar met het blote oog en reparatiekosten kunnen flink in de papieren lopen…

Controleer het laadvermogen!

Veel campers zijn in werkelijkheid zwaarder dan wat het gewicht op het kenteken aangeeft. Omdat bij de meeste advertenties het kentekengewicht vermeld wordt, komen veel mensen bedrogen uit. Het laadvermogen blijkt vaak veel minder dan gedacht. Veel camperaars rijden (onbewust) in een overbeladen camper. Daarom is het verstandig om de camper altijd voor aanschaf te wegen op een weegbrug. Zo weet je of er een reëel laadvermogen overblijft. Dit geldt zeker ook voor compactere buscampers. Hoewel deze compacter zijn qua formaat, zijn deze door hun bouw vaak van zichzelf al relatief zwaar. Kijk ook niet alleen naar het totale laadvermogen, maar ook individueel per as. Veel campers zijn namelijk niet totaal overbeladen, maar vaak wel op de achter-as te zwaar. Zeker bij grotere modellen op een licht uitgevoerd Light-chassis.

Wist u dat er ook verzekeringsmaatschappijen zijn welke, vanwege bovenstaand, geen camper meer op B-rijbewijs verzekeren met een kenteken-rijklaargewicht van meer dan 3.000kg?

Garantie (of niet…)

Koopt u een camper met BOVAG-garantie, dan bent u veelal het eerste jaar verzekerd dat u niet voor verrassingen komt te staan. Koopt u een camper particulier (of van een particulier via een makelaar) dan heeft u normaliter géén garantie. In dat geval is het verstandig een financiële reserve te behouden voor eventuele gebreken welke zich na aankoop voor kunnen doen.

Verzeker op taxatiewaarde

Indien u een gebruikte camper wilt verzekeren, dan dient u op een aantal dingen extra goed te letten. Een daarvan is of de verzekeringsmaatschappij uw camper op taxatiewaarde verzekerd. Doet uw
verzekeringsmaatschappij dat niet, dan betaald u premie over de oorspronkelijke nieuwwaarde.
Hierdoor betaald u relatief veel premie en bij total-loss krijgt u alleen de dagwaarde uitgekeerd. Bij een getaxeerde waarde betaald u premie over de taxatiewaarde en krijgt u bij totaalverlies gewoon de taxatiewaarde uitgekeerd. Informeer ook goed naar de beveiligingseisen van uw camper, daar is namelijk nogal wat verschil in en het moeten laten plaatsen van extra veiligheidsvoorzieningen kan een extra voordelige premie al snel te niet doen.

Download Brochures

Download nu direct de laatste Bochures & Prijslijsten van Knaus & Carthago. Hoe ziet uw ideale camper er uit?

    Bekijk aanbod online
    Laat je inspireren!
    some