Een camper met achterwielaandrijving

Een RWD-camper: wat zijn de voor- & nadelen

Zo’n 95% van de campers is voorzien van voorwielaandrijving en dat is niet voor niks. In het overgrote deel van de gevallen is voorwielaandrijving de beste keuze voor de gemiddelde camperaar. Toch zijn er campers leverbaar met achterwielaandrijving. Maar waarom zou je kiezen voor een camper met achterwielaandrijving?


VOORDELEN van vierwielaandrijving

Optimaal gebruik van het koppel van de motor

Achterwielaandrijving heeft een paar voordelen. Tijdens het versnellen word het gewicht van de camper naar achteren verplaatst. Bij voorwielaandrijving word daarbij het gewicht (en dus de grip) op de aangedreven wielen verminderd. Bij een achterwielaandrijver worden de aangedreven banden juist extra op het wegdek gedrukt wat zorgt voor extra tractie. Hierdoor kan het koppel beter doorgegeven worden en zal de acceleratie iets verbeteren. Onder normale omstandigheden is dit verschil niet erg groot, maar bij zwaardere, grotere campers welke bijvoorbeeld een behoorlijk last moeten trekken (zware aanhanger met motoren of trailer met auto) wordt dit verschil aanzienlijk meer merkbaar. Voor een normale B-rijbewijs camper met ‘normale’ motor en hoogstens een kleine aanhanger is dit verschil te verwaarlozen, omdat de nadelen daarbij het voordeel grotendeels te niet doen.  

Minder nerveus stuurgedrag

Indien de camper voorzien is van een erg krachtige motor met behoorlijk wat koppel geeft achterwielaandrijving een minder nerveus stuurgedrag. Omdat de aandrijving plaatsvindt aan de achterwielen en de voorwielen uitsluitend dienen voor de sturing, worden aandrijvingskrachten niet doorgegeven aan het stuur. Bij een voorwielaandrijver kan het stuur onder de aandrijfkrachten nerveuzer stuurbedrag gaan vertonen. Ook hier geldt dat dit effect voor een B-rijbewijs camper met een ‘normale’ motor vrijwel te verwaarlozen is of zelfs averechts werkt, omdat een achterwielaandrijver van nature een iets minder goede rechtuit-stabiliteit heeft.

Sperdifferentieel

Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat en slechts een beperkt rotatieverschil kan ontstaan tussen het linker- en rechterwiel op de as. Het voordeel hiervan is dat men onder zware belasting harder de bocht uit kan accelereren. Daarnaast zorgt het voor iets minder kans op “doorspinnen” van een wiel in slechts ondergrond, zoals modder, slik, sneeuw en zand. Daarnaast kunt u (afhankelijk van) chassis profiteren van een dubbel-lucht achter-as.

NADELEN van vierwielaandrijving

Duurder

Omdat achterwielaandrijving een duurdere techniek is, is een camper met achterwielaandrijving ook aanzienlijk duurder. De afzetmarkt is kleiner, de ontwikkelingskosten en materiaalkosten zijn hoger. Prijstechnisch valt een camper met voorwielaandrijving dan ook altijd gunstiger uit. 

Minder ruimte dubbele bodem

Omdat de cardanas (aandrijfas) onder de camper door loopt, is er minder ruimte onder de camper voor het plaatsen van watertanks, én is er minder ruimte voor het plaatsen van een dubbele bodem

Zwaarder

Omdat achterwielaandrijving meer gewicht met zich meebrengt is een camper met achterwielaandrijving altijd zwaarder en heeft deze minder laadvermogen. 

Overstuur

Een achterwielaandrijver heeft meer kans op overstuur (het wegglijden dan de achterkant). Een voorwielaandrijver heeft meer kans op onderstuur (het over de voorwielen doorglijden). Onderstuur is voor een chauffeur veiliger, omdat dit gemakkelijk te corrigeren is dan overstuur. 

Minder grip bij gladheid (bij compacte camper)

Hoewel achterwielaandrijvers over het algemeen meer grip hebben vergeten veel mensen dat dit bij een gladde ondergrond juist andersom is, indien het een compacte/lichte camper betreft. Doordat er in stilstand relatief minder gewicht op de achteras rust (afhankelijk van belading) heeft een voorwielaandrijving (mits er geen grote stuurbewegingen worden gemaakt) meer grip in sneeuw, modder, gras en zand. Dit is enigszins te compenseren door te kiezen voor een sperdifferentieel.

Conclusie

Een camper met achterwielaandrijving heeft dus zeker voordelen, maar deze voordelen wegen slechts in enkele gevallen op tegen de nadelen. Voor een normale B-rijbewijs camper, zonder zware motor welke geen zware lasten hoeft te trekken wegen de voordelen veelal niet op tegen de nadelen. Desondanks zijn er toch mensen welke hiervoor kiezen vanwege de sportieve uitstraling of omdat het andere merk chassis (bijvoorbeeld Iveco i.p.v. Fiat) andere voordelen biedt op gebied van motorisering of comfort. Mensen met een grotere, zwaardere camper met een krachtigere motor kunnen profijt hebben van achterwielaandrijving. Met name wanneer men zwaardere lasten moet trekken (denk aan motoren, auto- of boottrailer). Voor grotere zwaardere campers is wellicht ook voorwielaandrijving met een tandem-as achteras een overweging. 

Download Brochures

Download nu direct de laatste Bochures & Prijslijsten van Knaus & Carthago. Hoe ziet uw ideale camper er uit?

    Bekijk aanbod online
    Laat je inspireren!
    some