Camper met dubbele bodem

Wat is een dubbele bodem?

Normaliter word een opbouwcamper gebouwd op een kaal chassis. Dit betekend dat, als het chassis de fabriek in komt rollen, er niet meer aanwezig is dan twee chassisbalken en een cabine. Bij standaard campers wordt daarop een isoleren bodemplaat gelegd waarop het interieur wordt geplaatst. Bij een dubbele-bodem-camper komt op deze onderste bodemplaat echter nog een extra bodemplaat. Vaak zo’n 15cm á 20cm hoger dan de eerste bodem. Hierdoor ontstaat een soort spouwmuur-effect waarin men allerlei voorzieningen weg kan werken. Bovendien isoleert het een stuk beter dan een enkele bodem. Hierdoor is een camper met dubbele bodem vrijwel altijd wintervast. Maar ook als u niet op wintersport gaat merkt u de verbeterde isolatie en doordachte opbergmogelijkheden. Bijkomend voordeel is dat een camper met dubbele bodem vaak een vlakke vloer heeft zonder opstapjes in het interieur.

Wat zijn de voordelen & nadelen van een camper met dubbele bodem?

Voordelen

  • Betere isolatie
  • Aangenamere warmtespreiding (bodem vaak verwarmd)
  • Wintervast (vuilwatertank in geisoleerde bodem)
  • Meer opbergruimte via exterieur
  • Meer opbergruimte via interieur (vloerluiken)
  • Mogelijkheid door ‘doorlaadbaarheid’ (beladen over de totale breedte)
  • Veelal geen onnodige opstapjes in woonruimte

Nadelen

  • Duurder in aanschaf
  • Hogere instap
  • Hogere buitenmaat

Welke verschillende soorten Dubbele Bodems zijn er?

Zijn alle dubbele bodems hetzelfde? Nee, er is wel degelijk veel verschil tussen de ene dubbele bodem en de andere. Niet elk merk construeert de dubbele bodem op dezelfde manier. Er zijn eigenlijk vier verschillende soorten dubbele bodems. Hieronder ziet u de verschillen. 

Klassieke dubbele bodem

De klassiek dubbele bodem is eigenlijk de dubbele bodem zoals de meeste mensen die kennen. Dit systeem was het eerste dubbele bodem systeem wat op de markt kwam. De eerste bodemplaat rust vaak op de chassisbalken. De tweede bodem komt daar een flink stuk boven te liggen waardoor een vlakke woonruimte bestaat. Ook wielkasten vallen volledig weg in de bodem. Vaak kunt u bij deze camper ook volledig doorbeladen van de ene zijde naar de andere. Wel zorgt dit ervoor dat de woonruimte hoger ligt dan de cabine en draaibare voorstoelen vaak niet mogelijk zijn. Ook is de camper een behoorlijk stuk hoger dan andere modellen met een dubbele bodem. Vaak meer dan 3 meter hoogte. 

Functionele dubbele bodem

De functionele dubbele bodem is momenteel de meest verkochte “echte” dubbele bodem. Zijn er dan ook niet-echte dubbel bodems? Jazeker, maar meer daarover later. Een functionele kenmerkt zicht door zijn lager geplaatste tweede bodemplaat. Vaak maak zo’n 15 cm boven de eerste bodemplaat. Hierdoor wordt een vrijwel vlakke overgang gemaakt naar de cabine, waardoor draaibaren voorstoelen benut kunnen worden. Om toch te zorgen voor extra opbergruimte word vaak de chassisbalken verlaagde opbergbakken gemonteerd. De camper is in totaliteit hierdoor een stukje lager dan bij een klassieke dubbele bodem.

Gelaagde dubbele bodem

Een gelaagde dubbele bodem heeft net als een functionele dubbele bodem een lager geplaatste tweede bodemplaat. Ook hier vinden we de vrijwel gelijkvloerse overgang naar de cabine. Om echter toch ruimte te creëren voor opslag van watertanks en andere voorzieningen kiest men bij deze variant niet voor verlaagde bakken, maar een verhoging vanaf de achteras. Dit zorgt tevens voor minder last van de wielbak in het interieur en geeft een gigantische sta-hoogte in het voorgedeelte. Het betekend echter wel dat de camper weer een stuk hoger wordt dan andere varianten met dubbele bodems. Vaak meer dan 3 meter hoogte. Nadeel is de grote opstap, vaak tussen keuken en toilet.

Semi-dubbele bodem

Een semi-dubbele bodem is, zoals de naam het al zegt, geen échte dubbele bodem. Net als bij de functionele dubbele bodem vinden we tussen de chassisbalken een verlaagd gedeelte in de bodem. Vaak met een binnentoegang door middel van een vloerluik. Echter vinden we hier eigenlijk maar één bodemplaat in het grootste gedeelte van de camper, dus mogen we eigenlijk niet spreken over een dubbele bodem. De isolatie van deze camper zal bijvoorbeeld niet veel beter zijn dan dat van een camper zonder dubbele bodem. Daarom noemt met deze variant de ‘Semi Dubbele Bodem’.

Podium bodem

De oplettende lezer valt het hier direct op dat we het hebben over een ‘Podium Bodem’, maar dus niet over een ‘Podium Dubbele Bodem’. Dit komt omdat een Podium-systeem, eigenlijk geen échte dubbele bodem is. Alleen het voorste gedeelte (vaak bij de zitgroep) vinden een dubbele bodem. Vaak met een vloerluik waardoor met een extra opbergruimte creëert. Qua isolatie zal deze bodem uiteraard niet beter zijn dan een camper met een normale ‘enkele bodem’. Uiteraard is een camper met dit type bodem prijstechnisch een stuk gunstiger geprijsd. 

Verbindingstechniek bodem met zijwand

De bovenste bodemplaat kan op twee manieren aan de zijwand gemonteerd worden. Dit kan zijn tegen de wand (de beste verbinding zonder koudebrug) of dóór de wand. Bij montage dóór de wand is de isolatie beperkter door de koudebrug. Bij een montage door de wand ziet men vaak aan de buitenzijde van de zijwand een strip lopen op hoogte van de bodem waar de verbinding achter gemonteerd is. 

Voor- & nadelen dubbele bodem-soorten op een rij:

BodemtypeKlassiekFunctioneelGelaagdSemiPodium
Stabiliteit⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Opbergruimte⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Bereikbaarheid⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Isolatie⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Gelijke vloer⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Gewicht⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Prijs⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆
Hoogte camper⋆⋆⋆⋆⋆⋆⋆

Download Brochures

Download nu direct de laatste Bochures & Prijslijsten van Knaus & Carthago. Hoe ziet uw ideale camper er uit?

    Bekijk aanbod online
    Laat je inspireren!
    some