Basisonderstellen camper

Welk chassis onder uw camper heeft de voorkeur?

Een camper of een Fiat Ducato, Ford Transit, MAN TGE, Mercedes-Benz Spinter of Iveco Daily… welke is eigenlijk het beste?

Campers worden geleverd op verschillende chassis en basisonderstellen. Elk onderstel heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Het merendeel van de campermarkt staat op basis van de vertrouwde Fiat Ducato (al dan niet in de AL-KO variant), dit is voor “de gemiddelde camper” veelal het meest geschikte chassis. Toch bieden andere fabrikanten ook voordelen ten opzichte van de Fiat Ducato. Hieronder vindt u een kort overzicht van de diverse voor- en nadelen van de verschillende chassis en basisonderstellen. Naast de keuze van merk onderstel heeft u soms ook nog de keuze om te kiezen voor de AL-KO variant van het betreffende merk. Ook heeft u vaak nog keuzen in de MTTM (het maximaal gewicht van de camper). Meer informatie over het AL-KO chassis treft u hier. Meer informatie over het de verschillende MTTM treft u hier

Fiat Ducato

De Fiat Ducato is al sinds jaar en dag hét meest gebruikte chassis in de camperwereld… en dat is niet voor niets! De Fiat Ducato is een kwalitatief degelijk onderstel en is de enige bestelbus welke vanaf de ontwerptafel ook ontworpen wordt met het oog op de camperbranche. Zo is Fiat een van de weinige automerken welke relatief hoge maximum toegestane massa’s aanbiedt en zelf af-fabriek verlaagde breedspoor-chassis levert en een zeer ruime cabine heeft. De Fiat Ducato is leverbaar met voorwielaandrijving en (sinds eind 2019) met vol-automatische 9-traps versnellingsbak (voorheen was dit een semi-automaat). Door de leveringsproblemen in navolging van de corona-pandemie zijn veel merken echter (deels) overgestapt op andere onderstellen.

Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Grote keuze in motorisatie
– Beperkte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen

Fiat Ducato AL-KO AMC

Fabrikant AL-KO maakt een speciale chassisvariant op basis van het veelgebruikte Fiat Ducato chassis. De aanpassingen welke AL-KO onder andere uitvoert aan het Fiat Ducato chassis is dat men deze extra verlaagd, lichtere materialen gebruikt en hoger mogelijke tonnages. Ook de bladveren wordt vervangen door schokdempers i.c.m. een torsie-as. AL-KO biedt ook de mogelijkheid tot een tandem-as chassis aan. Mede door deze aanpassingen weet AL-KO het Fiat chassis naar een nog hoger niveau te tillen. 

Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ (Extra) Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Sublieme veercomfort
+ Sublieme wegligging
+ Tandem-as mogelijk
+ Meer ruimte bij dubbele bodem
+ Grote keuze in motorisatie
– Beperkte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen
– Hogere prijs

Peugeot Boxer & Citroën Jumper

Peugeot en Citroën waren in de jaren ’90 een geduchte concurrent voor de Fiat Ducato als het om camperbouw ging. Eind jaren ’90 werd die strijd gestaakt omdat de machtpositie van Fiat daarin te sterk bleek voor het Franse twee-tal. Sinds enkele jaren doen ze opnieuw een poging en met succes. De Peugeot Boxer en Citroën Jumper is op veel vlakken gelijk aan de Ducato, echter zijn er minder zware motoren leverbaar en geen automaat. De voornaamste reden om tóch te kiezen voor een camper op Peugeot of Citroën zal voornamelijk afhangen van de prijs, want deze is namelijk iets voordelig dan de Italiaanse evenknie van Fiat. En dat zorgt ervoor de Peugeot en Citroën toch voet aan de grond krijgen. Helaas biedt Peugeot/Citroën nog een verlaagd-/breedspoor-chassis aan.

Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ Gunstige prijsstelling
– Geen verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Geen automatische transmissie
– Beperkte maximum massa’s
– Beperte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen

Mercedes-Benz Sprinter

Al jaren pikt het Duitse premiummerk een graantje mee in de camperbranche. Mensen vallen voor ‘de ster’ vanwege de verfijnde en zware motoren (hoewel de zwaarste motoren laatste jaren door de strengere emissie-normen zijn vervallen), of de voortreffelijke automaat. Ook achterwielaandrijvings-liefhebbers kiezen vaak voor de Sprinter. Echter heeft de Mercedes-Sprinters (in standaard vorm) een paar manco’s waardoor hij nooit écht in grote getalen als camper werd verkocht. Zo is de vering van de Sprinter erg comfortabel afgesteld… Eigenlijk voor veel mensen té comfortabel, wat bij een zware camper zonder breedspoor-verlaagd-chassis tot gevolg heeft dat de camper erg gaat hellen en deinen bij bochtige/slechte wegen. Hetgeen u qua veercomfort wint word daardoor ook deels aan wegligging weer iets ingeleverd. Ook liefhebbers van vierwielaandrijving komen aan hun trekken, hoewel het vierwielaandrijvingssysteem iets gedateerd is (t.o.v. dat van de concurrenten als VW/MAN). Uiteraard is de Sprinter ook leverbaar met voorwielaandrijving. 

Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Achterwielaandrijving mogelijk
+ Vierwielaandrijving mogelijk
+ Subliem veercomfort
+ Moderne rij-assistent systemen
+ Moderne multimedia oplossingen
– Kostbaar in aanschaf
– Matige wegligging
– Verouderd vierwielaandrijvingssysteem
– Grote hoogtetoename bij vierwielaandrijving
– Hoge opbouwhoogte
– Geen verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Minder goed zicht
– Beperkte maximum massa’s

Mercedes-Benz Sprinter AL-KO

Sinds enkele jaren richt AL-KO zijn peilen niet alleen meer op Fiat, maar is ook Mercedes-Benz betrokken is een nauw samenwerkingsverband. Mercedes-Benz wilde weer écht mee gaan spelen op de campermarkt en ontwikkelde samen met AL-KO een Sprinter AL-KO chassis speciaal voor de camperbranche. De voorwielaandrijvingsvariant kreeg een lichtgewicht-, verlaagd-, breedspoor-chassis en ook de wegligging werd verbeterd. Zelfs een tandem-as chassis behoort tot de mogelijkheden. Verder bleven alle bestaande voordelen van de Mercedes (verfijnde motoren en optionele automatische transmissie) gelijk. Met dit relatief nieuwe chassis scoort Mercedes-Benz en AL-KO hoge ogen, de prijsstelling is evenmin ook aan de hoge kant… maar dat is alle waar naar z’n geld.

Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Subliem veercomfort
+ Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Tandem-as mogelijk
+ Sublieme wegligging
+ Moderne rij-assistent systemen
+ Moderne multimedia oplossingen
+ Hoge maximum massa’s
– Kostbaar(der) in aanschaf
– Minder goed zicht

Wat is het verschil tussen een échte AL-KO BM910-AMC chassis & het AL-KO SLC chassis? Beide chassis lijken erg veel op elkaar, toch zijn er enkele belangrijke verschillen. Het AL-KO SLC chassis is een versimpelde variant van het échte AL-KO BM910 chassis. De constructie van het chassis is wat ‘simplistischer’ uitgevoerd, waardoor er tevens enkele kilogrammen aan gewicht bespaard kon worden en deze prijstechnisch iets gunstiger is. Groot voordeel van het échte AL-KO BM910 chassis ten opzichte van het AL-KO SLC chassis daarin tegen is dat het AL-KO MB910 chassis veel meer ruimte en toegankelijkheid weet te creëren in de bodem-constructie. Hierdoor krijgt de camperbouwer veel meer vrijheid in de bodem-constructie wat zorgt voor een betere gewichtsverdeling, bijvoorbeeld grotere watertanks, betere verdeling van diverse systemen en voorzieningen waardoor meer opbergruimte gecreëerd kan word. Met name bij dubbele bodems al dan niet met een doorlaad-functie heeft een AL-KO BM910 chassis een pré.

VW Crafter & MAN TGE

De Volkswagen Crafter en MAN TGE zijn vrijwel identieke auto’s. Het voordeel van deze chassis is dat men de keuze heeft uit zowel voorwiel-, achterwiel- als vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving is een van de meest geavanceerde aandrijvingssystemen in het campersegment. Daarnaast hebben de bussen een hoog afwerkings- en uitrustingsniveau. Het ontbreken van een breedspoor-verlaagd-chassis en de beperkte laadvermogens beperken momenteel de mogelijkheid qua campergamma momenteel nog een beetje. 

Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Achterwielaandrijving mogelijk
+ Vierwielaandrijving  mogelijk
+ Subliem veercomfort
+ Moderne rij-assistent systemen (veel standaard)
+ Moderne multi-media systemen
+ Modern vierwielaandrijvingsysteem
+ Hoger standaarduitrustingsniveau
+ Grote kijkhoek cabine voor langere mensen
– Kostbaar in aanschaf
– Niet altijd verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Beperkte maximum massa’s

Wat is het verschil tussen een Volkswagem Crafter & MAN TGE? Buiten wat andere logo’s en koplampen zijn er technisch nauwelijks verschillen tussen beide. Een groot verschil is er echter wél in de aftersales. Omdat MAN als merk meer gericht is op de proffesionele transportwereld is de verkrijgbaarheid van onderdelen en de snelheid van reparatie en repatriëring beter geregeld. 

Iveco Daily

Het meest toegepaste chassis in het ‘Liner’-segment (de groter formaat campers) komt eveneens van Italiaanse bodem, namelijk de Iveco Daily. De Iveco Daily is een beetje een vreemde eend in de bijt tussen alle andere ‘bestelbussen’. Ondanks zijn afmetingen is het namelijk meer een kleine vrachtwagen dan een bestelbus. Mede dankzij het oer-degelijke en sterke ladder-chassis zijn bij de Daily zeer hoge maximum toegestane massa’s mogelijk. Met de mogelijkheid tot zware motoren (3.0liter en +200pk) en dubbel-lucht met achterwielaandrijving is het een genot om in te rijden qua tractie. Het Daily chassis is echter wel een stuk zwaarder en ook het prijskaartje voor deze mini-truck is een stuk hoger (evenals de totale hoogte van de camper). In de betrouwbaarheids-onderzoeken staat de Iveco Daily al jaren hoger t.o.v. vele andere merken.

Voor- & nadelen
+ Oerdegelijk ladderchassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Dubbel lucht
+ Achterwielaandrijving
+ Grote motorisatie
+ Optimale tractie onder vrijwel alle omstandigheden
– Kostbaar in aanschaf
– Hoog gewicht
– Hoge opbouw
– Hoge instap
– Iets verminderd rijcomfort

Ford Transit

Ook Ford draait al zeer lang mee in de camperbranche. De Transit is zowel met voorwielaandrijving als achterwielaandrijving verkrijgbaar. Toch worden er in verhouding weinig campers op Ford verkocht. Ford biedt namelijk geen verlaagde breedspoor-chassis aan, ook is de cabine niet erg overbemeten wat o.a. het draaien van de voorstoelen wat bemoeilijkt. De Ford Transit is wel een van de voordeligste chassis.

Voor- & nadelen
+ Gunstige prijsstelling
– Geen breedspoor
– Geen verlaagd chassis
– Beperkte maximum massa’s
– Relatief kleine voorruit (beperkte kijkhoek lange mensen)

VW Transporter

De Volkswagen Transporter werd in het verleden vaak gebruikt als camperonderstel. De beperkte cabineruimte, hogere aanschafprijs en de beperktere as-lasten zorgde ervoor dat de Duitse bestelbus laatste jaren vrijwel uitsluitend als buscamper-basis diende. Toch ziet men de Transporter recent weer ten tonele verschijnen in de compactste (en lichtgewicht) VAN (extra smalle) semi-integralen. De Transporter is namelijk een erg compacte en (relatief) lichtgewicht onderstel, leverbaar met veel verschillende motorisaties, transmissies en veiligheidsystemen.

Voor- & nadelen
+ Hoger afwerkingsniveau
+ Krachtige motorisatie (voor z’n segment)
+ Vierwielaandrijving mogelijk
+ Compact
+ (Relatief) lichtgewicht
– Kostbaar in aanschaf
– Relatief kleine cabine
– Beperkte maximum massa’s
– Relatief kleine voorruit (beperkte kijkhoek lange mensen)

Overige chassisleveranciers

Uiteraard zijn er nog meer chassisleveranciers. In de compactste buscampers vinden we ook de Mercedes-Benz V-Klasse en de Ford Transit Custom (de kleinere boer van de ‘echte’ Transit). In de grotere camper treffen we de vaak de compacte vrachtautochassis aan zoals de Iveco Eurocargo, MAN TGL of de Mercedes-Benz Atego. De échte off-road specialisten gebruiken soms gespecialiseerde onderstellen zoals de Mercedes-Benz Zetros. De opzet-units gebruiken natuurlijk veelal Pick-up’s als basis.

Vergelijkingstabel camperchassis

Ducato*4Ducato AL-KOPeugeot Boxer / Citroën JumperMB SprinterMB Sprinter AL-KOVW Crafter / MAN TGEIveco Daily*5Ford TransitVW Transporter
Afwerkingsniveau★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
Wegligging (comfort)★★★★★
*2
★★★
Wegligging (tractie)★★★★★★★★*1
★★★*2
★★★★*1
★★★*2
★★★★★★★★
Automaat★★★
*3
★★★
*3
★★★★★★★★★★★★★★
Motorisatie★★★★★★★★★★★★★★★★★
Veiligheidssystemen★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
Aandrijvingsvarianten★★★★★★★★★★
Maximum massa’s★★★★★★★★★★★★★
Multimedia★★★★★★★★★★
Cabineruimte★★★★★★★★★★★★★★★★
Kijkhoek cabine★★★★★★★★★★★★★★★
FWD/RWD/AWDo/-/-o/-/-o/-/-o/o/oo/-/-o/o/o-/o/-o/o/-o/-/o
Tandem-as
Dubbel lucht

o


o
o


o

o

Prijsstelling★★★★★★★★★★★★★★★
★ = redelijk ★★ = goed ★★★ = zeer goed | e.e.a. is qua waardering afhankelijk van de gekozen uitvoering / opbouw
Uitgaande van gekozen configuratie: opbouwcamper (bij buscamper andere waardingen mogelijk) | *1 bij voorwielaandrijving *2 bij vierwielaandrijving *3 <2019 uitsluitend semi-automaat
*4 uitgaande van verlaagd breedspoor-chassis *5 uitgaand van dubbel-lucht achterwielaandrijving | o = optioneel mogelijk

Download Brochures

Download nu direct de laatste Bochures & Prijslijsten van Knaus & Carthago. Hoe ziet uw ideale camper er uit?

    Bekijk aanbod online
    Laat je inspireren!
    some