Camper gewichten & informatie

Alle campers zijn te zwaar” is een veel gehoorde uitspraak op menig camping en camperplaats. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar het geeft wel duidelijk aan dat gewichten & rijbewijzen een veel voorkomend knelpunt is bij een camper. Op deze pagina leggen wij u alles uit over de maximum toegestane massa van een camper, waarbij we onderscheid maken tussen de “maximum wettelijk toegestane massa” en de “maximum technisch toegestane massa“.

MTTM: Maximum technisch toegestane massa: (beladingscapaciteit van het chassis)
MWTM: Maximum wettelijk toegestane massa: (keuze van het te registreren rijbewijs)

“Alle campers zijn te zwaar”

Een veel gehoorde uitspraak op mening camper en camperplaats

Verschil tussen maximum wettelijke & technisch toegestane massa

Een camper is gebouwd op een chassis wat een bepaalde beladingscapaciteit heeft. De “maximum technisch toegestane massa” (afgekort MTTM) geeft aan over hoeveel laadvermogen het chassis uit technisch oogpunt beschikt. Soms kan er voor gekozen worden om de gebruiker van het voertuig niet de gehele beladingscapaciteit te laten benutten. Bijvoorbeeld omdat een camper op B-rijbewijs bereden moet kunnen worden. In dat geval maakt met onderscheid tussen de “maximum technisch toegestane massa” (MTTM) en de “maximum wettelijk toegestane massa” (afgekort MWTM). Een camper met een MTTM (technisch gewicht) van 4.000kg kan bijvoorbeeld dankzij de MWTM (wettelijk gewicht) op 3.500kg tóch op B-rijbewijs gereden worden. De camper kan dan technisch gezien 4.000kg hebben, maar mag vanwege de MWTM niet zwaarder dan 3.500kg beladen worden en is daarbij geschikt voor B-rijbewijs. Dit fenomeen word in de volksmond veelal “terugkeuren” genoemd.

Terugkeuren: De MWTM lager registeren dan de MTTM, zodat een zwaar chassis tóch met rijbewijs B gereden kan worden

Alles wat je moet weten over…

MTTM (Technische massa)

Wat is een Light- of Heavy-chassis?

Chassisfabrikanten bieden hun onderstellen aan in verschillende versies met verschillen laadcapaciteiten. Bij veel campers kunt u tegen meerprijs kiezen voor een meer solide chassis met meer laadvermogen. Vaak worden deze chassis ingedeeld in de zogenaamde Light-chassis en Heavy-chassis. Chassis met een MTTM tot 3.850kg worden vaak Light-chassis genoemd. Bij een MTTM van 4.000kg of méér spreek men vaak van een Heavy-chassis (soms ook wel Maxi-chassis) genaamd. Deze benamingen vinden hun oorsprong in de verschillende varianten FIAT Ducato-chassis. Uiteraard zijn er ook campers op anders chassis zoals Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Crafter en dergelijke. Omdat de FIAT nog altijd het grootste marktaandeel voert zoomen we hier verder in de FIAT Ducato, maar veel gaat ook op voor de andere chassisbouwers.

Soms word er ook wel gesproken over een AL-KO chassis. Een AL-KO chassis zegt in principe niks over de MTTM, maar is een ‘beter’ geconstrueerd chassistype. Meer daarover leest u hier.

Verschil Light- vs. Heavy-chassis

De MTTM betekend eigenlijk hoe zwaar u het chassis (technisch) mag beladen. Niet elk chassis kan evenveel gewicht aan. Vaak zijn er chassis met gewichten tussen 3.300kg en 5.500kg leverbaar, maar hogere en lagere gewichten kunnen ook voorkomen. De termen Light-chassis en Heavy-chassis geven een indicatie van het gewicht wat een chassis technisch aan kan. Met een Light-chassis heeft u vaak een chassis wat maximaal 3.850kg (of minder) kan dragen. Vaak heeft u hierin de keuze tussen een chassis van 3.500kg, 3.650kg, 3.750kg en 3.850kg. Indien u kiest voor een Heavy-chassis dan kunt u vaak 4.000kg of meer laden. U heeft dan vaak de keuze uit 4.000kg, 4.250kg, 4.500kg, 5.000kg of 5.500kg. 

Een Heavy-chassis is technisch ook daadwerkelijk anders dan een Light-chassis. Zo heeft een Heavy-chassis een meer solide uitgevoerd platform en aandrijflijn. Bovendien heeft een Heavy-chassis verzwaarde vering, hogere as-lasten en grotere remmen waardoor er vaak dan standaard al een grotere inch-maat velg wordt toegepast met een andere steek-maat (16″ i.p.v. 15″).

Overbelading

Verschil wettelijke & technische overbelading

Door een camper met een zwaar chassis terug te keuren op een MWTM van 3.500kg, kan men tóch met een B-rijbewijs profiteren van een zwaar chassis. Wel dient men rekening te houden dat de camper dan alsnog maar tót 3.500kg beladen mag worden. Belaad men de camper tóch zwaarder dan is men uit wettelijk oogpunt overbeladen. Echter, omdat de MTTM hoger dan 3.500kg staat is men niet technisch overbeladen. U doet uit technisch oogpunt dus niks onveiligs. Zou u met een camper op een licht-chassis (3.500kg MWTM én MTTM) te zwaar rondrijden, dan ben u zowel wettelijk áls technisch in overtreding. Bij controle of ongeval zijn in dat laatste geval de gevolgen vele malen groter, dan wanneer men alleen wettelijk in overtreding is.

Overbelading meeverzekeren

Er zijn verzekeraars welke overbelading meeverzekeren, mits deze de MTTM niet overschreid. Met andere woorden, het is mogelijk om eventuele wettelijke overbelading mee te verzekeren. Logischerwijs is er geen enkele verzekering welke ook dekking behoud bij technische overbelading. Let er wel op, dat niet elke verzekeringsmaatschappij wettelijke overbelading meeverzekerd. Een bekende camperverzekeraar welke dat wél doet is bijvoorbeeld Aveco Camperverzekeringen.

Boetebedragen bij overbelading

De boete voor overbelading verschilt per land. Daarnaast geldt er in veel landen (maar niet allemaal) een correctie/marge van 5 á 10%, waarbij u er binnen deze grens veelal met een waarschuwing vanaf komt. Indien overbelading wél resulteert in een boete, kunt u in onderstaande tabel zien goed hoog deze ongeveer is*4

Denemarken
Per procent overbelading is de boete tussen €10,- en €20,-
De boete wordt zowel aan de bestuurder als aan de eigenaar van de Camper opgelegd

Duitsland
De onderstaande tabel geld voor Campers tot 7500 kg.
Tot 5 % €10,-
Boven 10% €30,-
Boven 15% €35,-
Boven 20% €90,-
Boven 25% €140,-
Boven 30% €235,-

Frankrijk
Boetes vanaf €135,- en nemen toe naar mate de overlading in een hogere categorie valt

Italië
Van 5 tot 10 % een boetebedrag tussen €39,- en €135,-
Van 10% tot 20% een boetebedrag tussen €80,- en €318,-
Vanaf 30% overbelading ligt het boetebedrag tussen de €398,- tot €1.569,-

Kroatië
Boetes vanaf €40,- en nemen toe naar mate de overlading in een hogere categorie valt

Nederland
10% overbelading €120,-
Bij meer dan 10% neemt het boetebedrag toe met een maximum van €400,-

Oostenrijk
Boetes vanaf 2% overbelading
Van €36,- tot €2.180,- afhankelijk van de mate van overlading

Zwitserland
Campers met een MWTM van 3500 kg.
Tot 100kg kost €83,-
Meer dan 200kg kost €166,-

Campers met een MWTM van meer dan 3500 kg
Van 100 tot 1.000kg kost €210,-

Spanje
Bij een overbelading van 6 tot 15% geldt er een boete tussen €300,- en €400,-
Tussen 15 en 25% geldt er een boete tussen €1.500,- en €2.000,-
Boven 25% geldt er een boete tussen €300,- en €4.600,-

MWTM (Wettelijk massa)

Wat mag ik rijden met B-rijbewijs?

Met een B-rijbewijs mag u een camper besturen met een MWTM van maximaal 3.500kg. Dit is inclusief opties, accessoires, beladen en personen.

Wat mag ik rijden met C1-rijbewijs?

Met een C1-rijbewijs mag u een camper besturen met een MWTM van maximaal 7.500kg. Dit is inclusief opties, accessoires, beladen en personen. Het behalen van een C1 rijbewijs kost zo’n €1.300,- en is tegenwoordig binnen één dag te halen.

Hoeveel laadvermogen heb ik nodig?

Hoeveel laadvermogen u nodig heeft hangt veelal af van uw persoonlijke situatie. Toch is er een vuistregel, vastgelegd in een DIN-norm. Deze hanteert:
– 75kg per persoon
– 10kg per persoon aan persoonlijke bagage
– Watertank 100% gevuld in rijmodus (veelal 20l/kg)
– Brandstoftank 90% vol (56kg o.b.v. 60l tank)
– 10kg per lengtemeter camper overige bagage

Bij een camper voor 2 personen van 7 meter, met een schoonwatertank voorzien van 20l rij-modus en een 60l dieseltank is dat dus:
(2x75kg) + (2x10kg) + 20kg + 56kg + (7x10kg) = 316kg

Bij een camper voor 4 personen van 8 meter, met een schoonwatertank voorzien van 20l rij-modus en een 120l dieseltank is dat dus:
(4x75kg) + (4x10kg) + 20kg + 90kg + (8×10) = 530kg

Let op, bovenstaande formule is slechts een vuistregel welke de minimaal benodigde laadcapaciteit berekend op basis van het gewicht van de camper reeds inclusief gemonteerde opties & accessoires! Op een moderne camper zit al snel zo’n 200kg aan opties & accessoires. Bereken altijd of de minimumnorm voor u voldoet. Neemt u meer en/of zwaardere spullen mee dan gemiddeld? Dan is het verstandig een grotere marge te hanteren.

Hoe weet ik of mijn camper voldoende laadvermogen heeft?

In geval van een gebruikte camper: De gewichten conform het kentekenbewijs kunnen vanwege allerlei administratieve redenen afwijken, weeg daarom altijd uw camper voor aanschaf om te kijken hoeveel laadvermogen er overblijft.


In geval van een nieuw te bestellen camper: Kijk naar het rijklaargewicht in de folder. Dit gewicht is incl. bestuurder van 75kg (géén passagiers!), 90% gevulde brandstoftank, 100% gevulde watertank in rij-modus (veelal slechts 20l) en één 100% gevulde aluminium gasfles van 16kg.


Houdt er rekening mee dat een fabrikant 5% tolerantie hanteert op het rijklaargewicht. Een camper met een rijklaargewicht van 3.000kg kan dus mogelijk reeds 3.150kg wegen.


Reken daarbij de gewichten van de gewenste opties en accessoires. Op een moderne camper zit snel 200kg aan opties en accessoires. Bij een actiemodel welke reeds veel opties als standaarduitrusting bevat zit een groot deel van dit gewicht waarschijnlijk reeds in het standaard-rijklaargewicht berekend. In ons voorbeeld moet je dan rekening houden met 3.350kg (3.150kg + 200kg), uitgaande van géén actiemodel. Accessoires (opties welke niet af-fabriek gemonteerd worden) komen veelal niet tot uiting in kilo’s op het kentekenbewijs.


Reken vervolgens met 75kg per gordel voor passagiers (de bestuurder zit namelijk reeds in het rijklaargewicht). Voor een camper met 4 gordels is dat dus 3 passagier-gordels x 75 = 225kg. In ons voorbeeld komen we dan op 3.575kg (3.350kg + 225kg). Omdat veel campers met deze berekening over de B-rijbewijsgrens van 3.500kg gaan, worden sommige modellen soms met minder gordels aangeboden om zo de wettelijk vastgestelde rekenmethode lager uit te laten vallen. Let op, of u met minder dan het aantal gordels aan personen op vakantie gaat doet niet ter zake voor wat betreft het minimale laadvermogen tot de MTTM (technisch toegestane massa). De wetgever heeft bepaald dat t.a.t. 75kg per gordel aan marge gehanteerd dient te worden (ook al reist u met slechts 2 personen). U kunt er wél voor kiezen om gordelplaatsen adminstratief te schrappen (u mag dan echter nooit meer met méér dan het aantal opgegeven personen rijden, ondanks de eventueel meerdere aanwezige gordels!). Indien u een camper met 4 gordels op slechts 2 gordels laat inschrijven hoeft u slechts 2x 75kg te rekenen (bestuurder + passagier). U mag dan echter ook écht maar met 2 personen rijden, ondanks de 4 aanwezige gordels.


Daarbij komt dan nog de overige belading (eten, kleding, meubilair, fietsen e.d.). Als vuistregel voor een minimale beladingsnorm geldt 10kg per reiziger (4 gordels x 10kg = 40kg) PLUS 10kg per lengte-meter camper (bijv. 7m camper = 7x10kg = 70kg). In dit voorbeeld (4 pers. camper van 7m) zou u minimaal 110kg (40kg + 70kg) aan laadvermogen moeten hanteren. Let op, dit is een minimum-norm. Kijk of uw kampeeruitrusting hieraan voldoet.

Rekenvoorbeeld nieuwe camper (7m lang, 4 gordels)

Rijklaargewicht brochure: 2.800kg
Tolerantie rijklaargewicht (5%): 140kg
Gekozen opties & accessoires: 200kg
Passagiers (3x 75kg): 225kg
Belading (4pers. x 10kg + 7m x 10kg): 110kg
Totaalgewicht: 3.475kg

Wat weegt een camper?

Hoeveel een camper weegt is natuurlijk erg afhankelijk van het gekozen model en de hoeveelheid opties en accessoires. Bij een nieuw te bestellen camper is het gewicht aan de hand van de brochure uit te rekenen. Bij een gebruikte camper staat er natuurlijk een gewicht op het kentekenbewijs, echter is de herkomst van dit gewicht vaak niet te herleiden en kan de daadwerkelijke massa soms erg afwijken! Om van een bestaande camper te kunnen zeggen hoe zwaar deze is kan men daarom niet uitgaan van het gewicht op het kentekenbewijs. De enige zekerheid is een bezoekje aan de weegbrug.

Wat zijn de nadelen van een camper op B-rijbewijs?

Een camper op B-rijbewijs mag maximaal 3.500kg wegen. Veel campers hebben tot deze grens slechts een beperkt laadvermogen. Dat betekend dat u soms niet veel mee kunt nemen. Let er bij een gebruikte camper op dat het daadwerkelijk gewicht van de camper vaak hóger is dan het kentekenbewijs aangeeft. Dat komt omdat alle gemonteerde accessoires niet altijd in dit gewicht meegenomen zijn.

Wat zijn de nadelen van een camper op C1-rijbewijs?

Het grote vóórdeel is natuurlijk dat uw camper meer laadvermogen heeft (uiteraard moet uw camper wel geschikt zijn voor C1 rijbewijs, door een MTTM hoger dan 3.500kg). Een nadeel van een camper op C1 rijbewijs is dat u in sommige landen te maken krijgt met een lagere maximum snelheid. Dat is echter niet in alle landen het geval, zo mag een C1-rijbewijs camper in Nederland veelal gewoon 130km/u*1. In de meeste landen betaald u tol zoals u dat met uw personenauto ook gewend bent, echter in enkele landen (o.a. Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië) betaald u op een alternatieve manier tot (bijvoorbeeld een tolkastje) en is het toltarief duurder. Ook moeten alle bestuurders over het C1 rijbewijs beschikken*3.

Toch zijn er weinig grote nadelen en doen er veel ‘coyboy’-verhalen de ronde. Zo is een code-95 keuring niet nodig, heeft u niks te maken met tachografen en rijtijdenwetten. Ook gesloten-verklaringen en inhaalverboden voor vrachtwagens gelden niet*1 voor campers op groot rijbewijs, tenzij deze ook gelden voor personenauto’s of alle voertuigen boven een bepaalde gewichtsklasse*2.

Links: U mag inhalen met uw C1 camper*1
Rechts: U mag niet inhalen met uw C1 camper

*1 vermits deze gekeurd is als M1SA (personenauto zijnde kampeerauto). Indien gekeurd als N1SA (bedrijfsauto zijnde kampeerauto) geldt er wél een snelheidsbeperking. Moderne campers zijn tegenwoordig altijd gekeurd als personenauto. Deze wetgeving kan per land verschillen.
*2 wetgeving kan verschillen per land
*3 Indien rijklaargewicht op kenteken <3.500kg is een camper (tijdelijk) terug te keuren op B-rijbewijs. Let op of er een reëel laadvermogen over blijft
*4 Bron: Probil d.d. 2013
Uit onderstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend  |  Raadpleeg altijd de actuele wet- & regelgeving van het land van bestemming.

Download Brochures

Download nu direct de laatste Bochures & Prijslijsten van Knaus & Carthago. Hoe ziet uw ideale camper er uit?

    Bekijk aanbod online
    Laat je inspireren!
    some